Nu tar vi tag i det

Läs mer

Har vi hört av oss till dig?

Om du har fått brev ifrån oss betyder det att du har ett ärende liggande hos oss på Crown Collect. Logga in på “Mina sidor” så kan du läsa om allt som rör ärendet. Där kan du även betala och följa andra angelägen­heter.

Nedan har vi svarat på några av de vanligaste frågorna vi brukar få.

  • Har du fått brev från Crown Collect?

    Har du fått betalnings­krav från oss är det viktigt att du betalar innan förfallo­datum infaller.
  • Jag vill betala, hur gör jag?

    Har du fått betalningskrav från oss är det enklaste för dig att betala med uppgifterna som kommit med kravet. Där står allt du behöver veta. Notera att betalningen nu ska gå till oss på Crown Collect och inte de som fakturan ursprungligen kom ifrån.
  • Jag vill lägga upp en avbetalnings­plan

    Vi förstår att det ibland kan vara svårt att betala in hela beloppet på en gång. Ibland finns det möjlighet att lägga upp en avbetalnings­plan. Enklaste sättet att ta reda på om det går är att logga in på “Mina sidor”. Där kan du fylla i ett belopp du känner att du kan betala månadsvis och vi stämmer av med företaget du är skyldig pengar och ser om det går med på avbetalnings­planen. Du får besked så snart som möjligt efter att besluter har fattats. När man väljer avbetalningsplanen tillkommer en uppläggnings­avgift på 170 kr och en på 60 kr per avisering.
  • Jag kan inte betala just nu, vad gör jag?

    En obetald räkning gör ingen glad. Allra minst den som måste betala den, men som saknar täckning. Vi förstår att det är en jobbig sits att inte kunna betala sina skulder, men vi hoppas att vi ska kunna hjälpa dig få rätsida på saker och ting.

    Först av allt ber vi dig kontakta oss för att se om vi kan lägga upp en avbetalningsplan för dig. Som ett andra steg råder vi dig att kontakta en budget- och skuldrådgivare, som du kan komma i kontakt med via din kommun helt kostnadsfritt förutsatt att du är skuldsatt. De kan hjälpa dig med en eventuell skuldsanering. Vi rekommenderar dig också att prata med din bank och försöka samla alla dina lån och småkrediter för att få ner dina månadskostnader.

  • Jag tror att jag redan har betalat men får ändå brev av er

    Om du har betalt men fortfarande får krav behöver du kontakta oss via “Mina sidor” så fort som möjligt och prata med oss om vad som kan ha hänt. Vi pausar ärendet under tiden vi går igenom ditt fall och återkommer så snart som möjligt med ett svar.
  • Jag har fått brev från Kronofogden, vad ska jag gör?

    Så fort en obetald skuld hamnar hos inkasso startar en process och det är därför viktigt att skulden betalas så snart som möjligt. Om inte det görs och påminnelserna ignoreras kan ärendet inte avslutas och riskerar att gå vidare till Kronofogden eller tingsrätten. Vid de fall det gått så långt så kommer myndigheterna att ta betalt för sitt arbete genom olika avgifter och de vanligaste är ansökan om betalningsföreläggande på 300 kr från Kronofogden (Crown Collect tar 380 kr för det arbetet) och utmätning på 600 kr - även det från Kronofogden. Enligt inkassolagen har även den som har en fordran, det vill säga Crown Collect, rätt att täcka sina merkostnader som en utebliven betalning innebär. Detta medför att om man inte betalar i tid så kan skulden växa ytterligare

    Summering av lagstadgade arvoden:
    * Betalningspåminnelse 60 kr
    * Inkassokrav 180 kr
    * Ansökan om betalningsföreläggande 380 kr
    * Amorteringsplan 170 kr
    * Aviseringsavgift för amorteringsplan 60 kr
    * Förseningsersättning 450 kr (gäller endast företag och offentlig sektor)

  • Mitt ärende är felaktigt

    Om ditt ärende är felaktigt är det viktigt att du hör av dig till oss genom att logga in på “Mina sidor” snarast möjligt. Vi pausar ditt ärende under tiden vi gör närmare under­sökningar om vad som kan ha gått fel.
  • Jag har så många skulder, vad kan jag göra?

    Vi möter många människor som har hamnat i svåra situationer och vi förstår att det kan vara problematiskt att komma på rätsida när man hamnat på slagsida ibland. Vi råder dig att kontakta en budget- och skuldrådgivare, som du kan komma i kontakt med via din kommun helt kostnads­fritt (förutsatt att du är skuldsatt). De kan hjälpa dig med en eventuell skuldsanering. Vi rekommenderar dig också att prata med din bank och försöka samla alla dina lån och småkrediter för att få ner dina månads­kostnader.
  • Jag betalade fakturan innan jag fick inkassokravet. Måste jag ändå betala inkassokostnaden?

    Om du har betalat din ursprungsfaktura måste du ändå betala inkassokostnaden och eventuella andra kostnader som tillkommit i ärendet. Beloppet måste betalas inom 8 dagar från utskriftsdatum.
  • Jag har fått ett kravbrev som inte stämmer

    Om ditt ärende är felaktigt är det viktigt att du hör av dig till oss genom att logga in på “Mina sidor” snarast möjligt. Där kan du förklara för oss vad som inte stämmer så pausar vi ditt ärende under tiden vi gör närmare under­sökningar om vad som kan ha gått fel.
  • Jag har betalat med fel OCR nummer

    Var alltid noga med att se till att alla siffror stämmer vid betalning av påminnelse. Skulle ett misstag ske kan du kontakta våra kund­service via “Mina sidor” och uppge datum, belopp, till vilket konto du skickade och till vilket OCR-nummer så undersöker vi saken och ser vad vi kan göra.
  • Jag har betalat för mycket vad händer nu?

    Vi betalar tillbaka till dig om beloppet överstiger 170 kr, men tar då ut en administrations­avgift på 60 kr. Belopp som understiger 170 kr betalas ej tillbaka.
  • Jag betalade fakturan innan jag fick inkasso­kravet. Måste jag ändå betala inkasso­kostnaden?

    Om du betalat din ursprungs­faktura måste du ändå betala inkasso­kostnaden och ränta om du har hunnit få det. Beloppet måste betalas inom 8 dagar från utskrifts­datum.
  • Jag har betalat enligt ursprungs­fakturan. Måste jag betala resterande belopp enligt ert kravbrev?

    Ja! Om vi har bokfört din betalning samma dag, eller senare, som vi har skickat dig vårt kravbrev (datum på brevet), så måste du betala kostnaderna och du måste betala inom 8 dagar från utskrifts­datum på kravet. Nej! Om din betalning är bokförd innan vi skickat vårt kravbrev (datum på brevet) behöver du inte betala kostnaderna.

Vad är inkasso och vad händer nu?

Om en faktura inte är betald senast på det angivna förfallo­datumet kan företaget eller den du är skyldig pengar lämna över skulden till ett inkassoföretag. Och det är det som har hänt nu. Från och med nu är det inkasso­företaget – Crown Collect i detta fall – som du ska betala skulden till. En obetald räkning gör ingen glad, men vi vill vara noga med att understryka att ett inkassokrav inte är det samma som en betalnings­anmärkning. Det är först hos Kronofogden som detta sker. Och det är där ärendet hamnar om du inte betalar in inkasso­kravet. Oavsett anledning till förseningen så kommer ärendet av den obetalda skulden nu drivas in av oss på Crown Collect — Strictly business

  • 1. Betalnings­påminnelse

    Betalnings­påminnelsen skickas av företaget som inte har fått betalt för sin räkning, som även kallas för fordrings­ägaren.

  • 2. Inkassokrav

    Om fakturan eller betalnings­påminnelsen förblir obetald så går ärendet vidare i processen och ett inkasso­krav skickas ut.

  • 3. Betalnings­föreläggande

    Ignoreras inkasso­kravet kan en ansökan om betalnings­föreläggande göras - utfört av Kronofogden - som fastställer din betalnings­skyldighet.

  • 4. Utslag

    Om betalning eller invändning uteblir fastställs skulden av ett utslag som vinner laga kraft efter 30 dagar, vilket innebär att en betalnings­anmärkning utdelas.

  • 5. Verkställighet

    Kronofogden skickar information till dig om ditt ärende, om fullbordan, och vilka personer du kan kontakta närmare för vidare frågor.

Har du frågor?

Är du osäker eller undrar vem det är du ska betala till ber vi dig i första hand att kontakta oss via “Mina sidor”. I annat fall går det även bra att fylla i och använda dig av formuläret för att ta reda på mer.

Ställ din fråga här

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse samt möjliggöra återkoppling. All insamlad data hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Läs mer i vår Integritetspolicy.

Jag godkänner